דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה נראה כשנצלול באילת? 

מאת    [ 09/02/2022 ]

מילים במאמר: 550   [ נצפה 974 פעמים ]

אחת האטרקציות המהנות והמיוחדות ביותר שהעיר אילת בכלל והים האדום בפרט, מספקים לנו זה צלילה במעמקי הים. לא מעט ישראלים וכן תיירים זרים המגיעים אל העיר, בוחרים לשכור ציוד צלילה ולרדת אל המעמקים בשביל לצלול.
להבדיל ממרבית חופי הים התיכון השוכנים לאורך מדינת ישראל, הים האדום נחשב למקום מאוד פופולארי לצלילה בזכות מה שאפשר למצוא בו. כך היה מאז ומתמיד ובוודאי היום כשישנם לא מעט מרכזים ואתרים אשר גם מלמדים צלילה באילת בצורה מסודרת וגם מספקים ציוד לכל מי שמגיע למקום, אפילו אפשר לבצע צלילה עם דולפינים באילת.


קצת רקע על הים האדום


הים האדום, שוכן כידוע בגבולה הדרומי של מדינת ישראל. הוא נמצא במין מסדרון אשר לאורכו שוכנים חופים של ירדן, מצרים, ערב הסעודית, תימן וכאמור גם ישראל. עבור חלק מהמדינות, למשל ירדן, הרי שהוא מקור הימי היחיד ולכן יש לו משמעות רבה עבורו. מבחינה היסטורית, הים האדום מהווה חשיבות רבה לישראל, מאחר ולא מעט סחורות נכנסות דרכו אל שטחי המדינה וכן יש לו חשיבות אסטרטגית בעימותים פוטנציאליים עם מדינות האזור.


הים האדום משתרע על שטח של למעלה מ-430 אלף קמ"ר, העומק הממוצע שלו הוא 490 מטר. הוא ים מישורי ולכן הגבוה שלו הוא אפס, ורמת המליחות שלו מגיע לקצת יותר מארבעה אחוז. טמפרטורת המים נעה בין 27 מעלות בקיץ ל-21 מעלות בחורף. מדובר על הבדל משמעותי המחייב היערכות מתאימה מבחינת צוללנים בכל מה שקשור לחליפות צלילה. בעיקרון, ככל שמעמיקים יותר, אז הטמפרטורה עולה במעלה אחת או שתיים.


במפרץ אילת אפשר למצוא למעלה מ-1270 סוגי של דגים, 3000 סוגים של חוסרי חוליות, וכן יונקים ימיים וצבי ים. לא מדובר על כמות עצומה, בין היתר בגלל שהמפרץ עצמו הוא קטן ומהווה רק אחוז אחד משטח הים האדום בכלל, את היונק ימי המקומי דולפין ניתן לפגוש כמובן ב- ריף הדולפינים.
למרות שמדובר במפרץ קטן, הרי שניתן למצוא בו את שמורת חוף אלמוגים, שמורת טבע מוכרזת אשר כוללת בתוכה שוניות ואלמוגים ייחודים. בתוך שמורה זו, אפשר למצוא גם את הפארק המצפה התת ימי שמהווה מוקד משיכה לתיירים ולישראלים כמובן. מדובר בשמורה ייחודית מאחר והיא שמורת האלמוגים הצפונית ביותר, יש בה מליחות רבה ותנועת מים פחותה באופן יחסי.


כאמור, השמורה היא מוכרזת ונשמרת על ידי רשות הטבע והגנים. ניתן להגיע אליה בצלילה וליהנות ממראה ייחודי של אלמוגים, צבי ים, כרישים שחורים, זנבתן מנומר, חשמלן פרסי, כוכבי ים, שושנות ים, דגי שונית ועוד מגוון רחב של דגים ובעלי חיים ימיים, וכן שוניות ייחודיות ומרהיבות.


חלק לא מבוטל מבעלי החיים בשמורה הם נדירים, למשל, צב ים גילדי, כריש לוויתן, תחש המשכן ועוד שורה של בעלי חיים ימיים שלא ניתן למצוא במקומות אחרים בכלל או בתדירות גבוהה.

מצב האלמוגים באילת


בשנים האחרונות אנו עדים לשיח משמעותי אודות מצב האלמוגים באילת. תנועות שונות המתעסקות באיכות הסביבה ובמצב הטבע, טוענות שאם לא נקפיד ולא נשמור, אנחנו עלולים לאבד את האלמוגים והשוניות וכך אחת משמורות הטבע החשובות ביותר שיש לנו תיהרס.


על פי דוחות שונים שיצאו בשנים האחרונות, בפרט על ידי המשרד לאיכות הסביבה, המצב של האלמוגים איננו טוב. זה נובע מהצטברות פסולת, חוסר עמידות לעלייה בטמפרטורת המים (תופעה הנובעת ממשבר האקלים) וכן מסיבות אחרות, בין היתר גם בגלל העובדה שאל תוך מפרץ אילת נכנסות ספינות רבות אשר עוגנות בנמל המקומי. לכן המדינה מנסה להשקיע הרבה מאוד משאבים בשימור השמורה וכן בניסיון לתקן את ההרס שנוצר עד כה.


מה שבטוח, מי שרוצה ליהנות ממה שיש לשמורה להציע, רצוי שיגיע אל המקום בהקדם.

 

 

מרינה דייברס. המרכז הישראלי לצליה.


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב